Thursday, June 30, 2011

Jodoh bukan milik kita,.............

Assalamualaikum,...............
                                hidup Mati Jodoh Pertemuan semua dah di tentukan sejak azali, sejak di Loh Mahfuz lagi. Tapi kita boleh doa banyak-banyak dengan hati yang ikhlas, mohon la apa yang kita ingin sesuai dengan firman Allah swt dalam Surah Ghafir ayat 60;
Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.
Bila cakap pasal jodoh, susah nak dkata dengan kata-kata. Kalau saya cakap saya single, memang sumpah orang tak percaya. Alah, sorang dua je kot kalau percaya. Biarlah. Single ke, in a relationship ke, semua tu istilah je. Yang penting hati & perasaan kite,......... 
           Tapi sye percaye 1 hal  kalau memang dah jodoh, sehari dua kenal pun terus boleh kawen pastu happy endingg, Sebab itu takdir, itu jodoh yang di tentukan oleh Allah dah. Allah lebih tahu kan apa yang terbaik untuk kita.
Sebenarnya, banyak je kes macam ni bercinta dengan orang lain, kawen dengan orang lain. Tak di nafikan la ada juga yang bercinta bertahun-tahun pun kekal juga. Depends pada orgla. But bg sye, kalau dah bercinta bertahun-tahun ni macam buang masa jaa,.., takde makna juga. Dan saya pun bukan jenis yang boleh bercinta lama-lama. Sebab bagi saya, tak kemana juga, lagi tambah masalah adala.,..sebb 2 sekarang sya ambik kptsan nak bekawan je,..ada rezki msk meminag ters kawen simple kan?..hehe
          Buat apa kita pertahankan sesuatu yang bukan milik kita ? Siapa kita nak lawan takdir Allah kan ? Bagi yang single & tak kawen lagi, buatla pilihan yang terbaik. Kawen hanya sekali seumur hidup. Takkan nak nikah cerai dua tiga kali. Kalau boleh, elakkanla k.
Banyak-banyak doa semoga kita kekal dengan orang yang kita sayang. Sekalipun kita terpaksa melepaskan dia pergi, lepaskan saja dia pergi. Tetapi jika suatu hari dia kembali pada kita, benar; Dia untuk kita..
Sesiapa yang tengah buntu, ataupun dah melalui kes macam ni, banyak-banyak sabar. Saya faham, berpisah dengan orang yang kita sayang tu memang perit. Tapi ingatlah,Allah nak bagi yang lebih baik untuk kita. Redha je lah kalau kita hilang orang yang kita sayang..
and ingatlah, jangan terlalu berharap pada cinta yang belum halal untuk kita. Mungkin nikmat tu sekejap saja. Cinta lepas kawen lagi sweet. Jangan bagi seluruh hati, jiwa serta perasaan pada sesuatu yang belum tentu jadi milik kita. Simpanlah sedikit ruang di hati itu. Semoga bila mana hati kita hancur suatu hari nanti, masih ada secebis hati untuk kita bina kembali.. Berharap pada Allah, bukan manusia semata-mata… Jangan di risau akan jodohmu, pasti ianya akan tiba..
                           Assalamualaikum,..

Be tough, be strong to all women.. :) 

No comments:

Post a Comment